Μια εφαρμογή που συνδυάζεται με ένα περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας (VR) και έχει ως στόχο να ενημερώσει παιδιά και μεγάλους για την καφέ αρκούδα με έναν διασκεδαστικό και καινοτόμο τρόπο.
Η εφαρμογή προσφέρει πληροφορίες για τον βιότοπο της καφέ αρκούδας, τις διατροφικές τις συνήθειες, τους εχθρούς της, τον χειμέριο ύπνο και άλλα, χρησιμοποιώντας απλά κείμενα, αφήγηση και πολυμέσα ενώ μας δίνει τη δυνατότητα να εισέλθουμε σε έναν τρισδιάστατο εικονικό κόσμο όπου ένας ξεναγός θα μας οδηγήσει κοντά σε μια καφέ αρκούδα καθώς μας δίνει πληροφορίες.
Μπορείτε να επισκεφτείτε το VR περιβάλλον (υπό κατασκευή) σε αυτόν τον σύνδεσμο: https://glitch.com/~bear-project-final
Περιγραφή του προβλήματος
Στην περιοχή της Φλώρινας, η καφέ αρκούδα αποτελεί ένα αναπόσπαστο κομμάτι της φυσικής και πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Οι βιότοποί της εκτείνονται στα βουνά της περιοχής, ωστόσο τα τελευταία χρόνια παρατηρείται συχνότερη παρουσία της κοντά σε κατοικημένες περιοχές, αυξάνοντας την πιθανότητα συνάντησής της με ανθρώπους. Αυτό καθιστά επιτακτική την ανάγκη ενημέρωσης για την προστασία της αρκούδας και την ομαλή συνύπαρξή της με την τοπική κοινωνία.
Ο Αρκτούρος, με τα καταφύγια άγριας ζωής που διαχειρίζεται, διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην εκπαίδευση και την ευαισθητοποίηση του κοινού, φιλοξενώντας σχολεία και επισκέπτες και προσφέροντας εκπαιδευτικά προγράμματα. Ωστόσο, δεν υπάρχουν πολλά σύγχρονα ψηφιακά μέσα για την ενημέρωση σχετικά με την καφέ αρκούδα. Οι υπάρχουσες λύσεις, όπως στατικές ιστοσελίδες ή βίντεο, δεν καταφέρνουν να προσελκύσουν το ενδιαφέρον και τη συμμετοχή των παιδιών. Η απουσία διαδραστικών εφαρμογών περιορίζει την κατανόηση και την ευαισθητοποίηση γύρω από το ζήτημα.
Η ομάδα μας στοχεύει να καλύψει αυτό το κενό, δημιουργώντας καινοτόμα ψηφιακά εργαλεία που θα συμβάλλουν στην περιβαλλοντική εκπαίδευση. Με αυτόν τον τρόπο, θέλουμε να εμπνεύσουμε τα παιδιά και τους νέους να μάθουν περισσότερα για την καφέ αρκούδα και να συμμετάσχουν ενεργά στην προστασία της.
Περιγραφή προτεινόμενης λύσης
Η λύση που προτείνουμε είναι μια ολοκληρωμένη εφαρμογή, η οποία προσφέρει μια διαδραστική, ψηφιακή εμπειρία μάθησης σχετικά με την καφέ αρκούδα, συνδυάζοντας πληροφόρηση και ψυχαγωγία.
Εφαρμογή για κινητές συσκευές:
Η εφαρμογή παρέχει βασικές πληροφορίες για την καφέ αρκούδα, όπως ο βιότοπος, ο χειμέριος ύπνος, η διατροφή και οι εχθροί της. Οι πληροφορίες παρουσιάζονται μέσα από:
- Απλά κείμενα και μικρά βίντεο που διευκολύνουν την κατανόηση.
- Text-to-Speech λειτουργία, καθιστώντας την εφαρμογή προσβάσιμη σε παιδιά με διαφορετικές μαθησιακές ανάγκες.
VR Εικονικό Περιβάλλον:
Δημιουργήσαμε ένα συναρπαστικό 3D VR περιβάλλον που προσομοιώνει τον φυσικό βιότοπο της καφέ αρκούδας με παιγνιώδη τρόπο. Οι χρήστες:
- Καθοδηγούνται από έναν εικονικό ξεναγό που παρέχει πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο.
- Μπορούν να κινούνται ελεύθερα και να αλληλοεπιδρούν με το περιβάλλον, όπως να πλησιάζουν την αρκούδα και να βλέπουν πώς αντιδρά.
- Το VR περιβάλλον είναι διαθέσιμο διαδικτυακά (webVR) για κινητές συσκευές, υπολογιστές και συστήματα VR, ενισχύοντας την προσβασιμότητα και τη διαδραστικότητα.
Πρακτική Εφαρμογή:
Η εφαρμογή μπορεί να αξιοποιηθεί σε:
- Σχολεία για περιβαλλοντική εκπαίδευση.
- Οικογένειες για ευχάριστη και εκπαιδευτική δραστηριότητα στο σπίτι.
- Οργανισμούς όπως ο Αρκτούρος για την ευαισθητοποίηση του κοινού και την προώθηση επισκέψεων στα καταφύγια άγριας ζωής.
Περιγραφή τεχνολογίας που χρησιμοποιήθηκε
Για την υλοποίηση της πρότασής μας, αξιοποιήσαμε το MIT App Inventor και την πλατφόρμα AFrame, ενώ αναπτύξαμε σημαντικό μέρος της αλληλεπίδρασης στο VR περιβάλλον χρησιμοποιώντας JavaScript, προσδίδοντας πρωτοτυπία στην εφαρμογή.





- MIT App Inventor:
Η βασική εφαρμογή δημιουργήθηκε στο App Inventor και παρέχει πληροφορίες για την καφέ αρκούδα μέσω:- Text-to-Speech (TTS): Μετατροπή κειμένου σε ομιλία, κάνοντας την εφαρμογή προσβάσιμη σε μικρά παιδιά και άτομα με δυσκολίες ανάγνωσης.
- Πολυμέσα: Βίντεο και εικόνες εμπλουτίζουν την εμπειρία του χρήστη.
- Δομημένες Θεματικές Ενότητες: Οι πληροφορίες οργανώθηκαν ώστε να είναι εύκολα κατανοητές.
- AFRAME και JavaScript για VR Περιβάλλον:
Η πλατφόρμα AFrame χρησιμοποιήθηκε για τη δημιουργία ενός διαδραστικού, εικονικού περιβάλλοντος που προσομοιώνει τον βιότοπο της καφέ αρκούδας. Γράψαμε κώδικα σε JavaScript για να προσθέσουμε αλληλεπιδράσεις όπως:- Εικονικός Ξεναγός: Αλληλοεπιδρά με τον χρήστη, τον χαιρετάει και τον καθοδηγεί στο δάσος.
- Αντιδράσεις Αρκούδας: Όταν ο χρήστης πλησιάζει την αρκούδα, αυτή αντιδράει και φεύγει.
- Αλληλεπίδραση με το Περιβάλλον: Ο χρήστης μπορεί να κινηθεί ελεύθερα και να βιώσει μια πραγματική αίσθηση εξερεύνησης.
Η πρωτοτυπία της εφαρμογής έγκειται στη σύνδεση του App Inventor με το VR περιβάλλον μέσω JavaScript, δημιουργώντας ένα εργαλείο που ενισχύει τη μάθηση μέσω διαδραστικότητας και παιχνιδοποίησης. Η λύση μας συνδυάζει γνώση, διασκέδαση και τεχνολογία, ενθαρρύνοντας την περιβαλλοντική συνείδηση και υποστηρίζοντας τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Σύνδεση με τους στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης
Η εφαρμογή μας είναι περιβαλλοντικά βιώσιμη, καθώς αξιοποιεί υπάρχουσες ψηφιακές τεχνολογίες χωρίς την ανάγκη φυσικών πόρων ή νέων συσκευών. Το εικονικό περιβάλλον είναι σε μορφή webVR και βασίζεται σε ανοιχτά εργαλεία, καθιστώντας το προσβάσιμο σε ευρύ κοινό. Μπορεί να λειτουργήσει σε κινητές συσκευές, υπολογιστές και όλες τις συσκευές VR, από τις πιο οικονομικές έως τις πιο προηγμένες. Αυτή η προσέγγιση μειώνει την ανάγκη για εκτυπώσεις και φυλλάδια, ενώ παράλληλα ενισχύει τη διάδοση πληροφοριών και τη βιωσιμότητα.
Η εφαρμογή μας προάγει την περιβαλλοντική συνείδηση, παρακινώντας τους χρήστες, ιδιαίτερα τα παιδιά, να κατανοήσουν τη σημασία της βιοποικιλότητας και να επισκεφθούν τον Αρκτούρο και τα φυσικά καταφύγια της περιοχής. Μέσα από την παιχνιδοποίηση του περιεχομένου, συνδέουμε τη γνώση με τη δράση, καλλιεργώντας υπεύθυνους πολίτες που σέβονται και προστατεύουν το περιβάλλον.
Η λύση μας υποστηρίζει άμεσα τους παρακάτω στόχους βιώσιμης ανάπτυξης:
- SDG 4: Ποιοτική Εκπαίδευση
Παρέχουμε μια καινοτόμα εκπαιδευτική εμπειρία που συνδυάζει τεχνολογία και διασκέδαση, προσελκύοντας παιδιά και νέους στη μάθηση για την προστασία της φύσης. - SDG 11: Βιώσιμες Πόλεις και Κοινότητες
Ενισχύουμε τη σύνδεση των χρηστών με τη φύση και την τοπική βιοποικιλότητα, συμβάλλοντας στη δημιουργία κοινοτήτων που σέβονται και προστατεύουν το περιβάλλον.
Η εφαρμογή μας δεν είναι απλώς ένα ψηφιακό εργαλείο. Είναι ένας σύνδεσμος μεταξύ γνώσης και δράσης, που προωθεί τη βιωσιμότητα και ενισχύει τη συμπερίληψη, εμπνέοντας τους χρήστες να γίνουν ενεργοί πολίτες για ένα καλύτερο μέλλον.
Περιγραφή κοινωνικού αντίκτυπου
Η εφαρμογή μας στοχεύει να ενισχύσει την περιβαλλοντική συνείδηση και τη γνώση για την καφέ αρκούδα, απευθυνόμενη σε μαθητές, οικογένειες και την τοπική κοινότητα. Ο κοινωνικός της αντίκτυπος είναι πολυδιάστατος:
- Ενίσχυση της Περιβαλλοντικής Συνείδησης:
Μέσα από μια διαδραστική, ψηφιακή εμπειρία, η εφαρμογή μας εμπνέει τα παιδιά να κατανοήσουν τη σημασία της προστασίας της βιοποικιλότητας και να αναπτύξουν σεβασμό για τη φύση. Παράλληλα, προωθεί τη σύνδεση με τον φυσικό κόσμο, ενθαρρύνοντας την επίσκεψη στο κέντρο του Αρκτούρου και τα τοπικά φυσικά καταφύγια. - Πρόσβαση στην Εκπαίδευση:
Η εφαρμογή μας προσφέρει πληροφορίες με τρόπο που είναι προσβάσιμος σε όλους, συμπεριλαμβανομένων ατόμων με δυσκολίες ανάγνωσης, μέσω της λειτουργίας Text-to-Speech. Αποτελεί έτσι ένα εργαλείο συμπερίληψης που υποστηρίζει ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση. - Υποστήριξη της Τοπικής Κοινότητας:
Με την προώθηση της περιοχής και των δράσεων του Αρκτούρου, η εφαρμογή ενισχύει την τοπική κοινότητα, δημιουργώντας ευκαιρίες για βιώσιμη ανάπτυξη μέσω της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης και της αύξησης της επισκεψιμότητας.
Η πρότασή μας συνδέεται άμεσα με τους στόχους SDG 4 (Ποιοτική Εκπαίδευση) και SDG 11 (Βιώσιμες Πόλεις και Κοινότητες), συμβάλλοντας στη δημιουργία μιας πιο ενημερωμένης και βιώσιμης κοινωνίας, όπου η γνώση συνδυάζεται με δράση για την προστασία του περιβάλλοντος.
Συνεργασίες με τοπικούς φορείς
Η ομάδα μας αποτελείται από τρία παιδιά που συμμετείχαν ενεργά σε όλα τα στάδια της υλοποίησης της εφαρμογής, με καθοδήγηση από τον αρχηγό της ομάδας. Σε κάθε συνάντηση, δουλεύαμε συνεργατικά, συμμετέχοντας από κοινού στον σχεδιασμό της εφαρμογής στο Mural, στον προγραμματισμό στο App Inventor, στη δημιουργία του VR περιβάλλοντος μέσω Glitch, και στην ηχογράφηση φωνών για το VR περιβάλλον, χρησιμοποιώντας τα κινητά μας τηλέφωνα.


Από την αρχή της διαδικασίας, ήρθαμε σε επαφή με τον Αρκτούρο, εξηγώντας το σχέδιό μας μέσω ηλεκτρονικών μηνυμάτων και λαμβάνοντας αρχική ανατροφοδότηση. Στη συνέχεια, μια από τις υπεύθυνες της παιδαγωγικής ομάδας του οργανισμού επισκέφτηκε το εργαστήριό μας, όπου της παρουσιάσαμε την εφαρμογή. Η συνάντηση αυτή μας έδωσε την ευκαιρία να συζητήσουμε λεπτομερώς την υλοποίηση της ιδέας μας, να λάβουμε χρήσιμες παρατηρήσεις και να δεσμευτούμε ότι η συνεργασία μας θα έχει συνέχεια.
Την άνοιξη, μόλις ανοίξει ξανά το κέντρο προστασίας της αρκούδας, σχεδιάζουμε να επισκεφθούμε τον χώρο για να βιντεοσκοπήσουμε με 3D κάμερα το φυσικό περιβάλλον. Το υλικό αυτό θα χρησιμοποιηθεί για να δημιουργήσουμε ένα πιο ρεαλιστικό VR περιβάλλον και να αναβαθμίσουμε την υπάρχουσα εφαρμογή, μετατρέποντάς την σε ένα παιχνίδι εξερεύνησης. Παράλληλα, με τη βοήθεια του Πόλου Εκπαιδευτικής Καινοτομίας ΤΠΕ Φλώρινας, που μας παρέχει εξοπλισμό VR, θα παρουσιάσουμε το έργο μας στον χώρο του Αρκτούρου, ενισχύοντας τη συνεργασία μας με τον οργανισμό.
Πηγές
Η ανάπτυξη της εφαρμογής μας βασίστηκε σε ποικίλες πηγές, τόσο για τη συλλογή περιεχομένου όσο και για την τεχνική υλοποίηση:
- Συνεργασία με τον Αρκτούρο:
- Συζητήσαμε με τους υπεύθυνους των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Αρκτούρου, οι οποίοι μας παρείχαν πολύτιμα στοιχεία για τη ζωή, τον βιότοπο και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η καφέ αρκούδα.
- Χρησιμοποιήσαμε επίσης πληροφορίες και υλικό από την επίσημη ιστοσελίδα του οργανισμού (arcturos.gr).
- Δημιουργία Περιεχομένου:
- Αξιοποιήσαμε το ChatGPT για τη δημιουργία και τη διαμόρφωση του περιεχομένου της εφαρμογής μας, διασφαλίζοντας ότι οι πληροφορίες ήταν σαφείς, σωστές και κατάλληλες για το κοινό μας.
- Τεχνολογίες Ανάπτυξης:
- Για την εκμάθηση και την υλοποίηση του VR περιβάλλοντος με την πλατφόρμα AFRAME, καθώς και για τη χρήση του MIT App Inventor, αντλήσαμε πληροφορίες από την ιστοσελίδα του ομίλου μας (hackers.ioarvanit.gr) και από εκπαιδευτικά βίντεο στο YouTube.
Οι παραπάνω πηγές μας βοήθησαν να δημιουργήσουμε μια εφαρμογή που συνδυάζει αξιόπιστο περιεχόμενο με καινοτόμες τεχνολογίες, ενισχύοντας την περιβαλλοντική εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση του κοινού.