Open Park

Open Park

Μαθητές και μαθήτριες της Δ, Ε και ΣΤ τάξης του Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Φλώρινας σχεδιάζουν ένα ανοιχτό πάρκο για όλους τους πολίτες με ελεύθερους χώρους και παιχνίδια σε παιδικές χαρές τα οποία γίνονται πιο διασκεδαστικά με την χρήση της τεχνολογίας.

Πιο συγκεκριμένα σχεδιάζουμε:

  • Παγκάκια και χώρους ανάπαυσης για όλους τους πολίτες με έμφαση στην προσβασιμότητα. Τα παγκάκια σχεδιάζονται από τους μαθητές μας στο TInkerCAD και εκτυπώνονται σε 3Δ εκτυπωτή. Τα παγκάκια θα πρέπει να δίνουν έμφαση στην προσβασιμότητα όλων των ατόμων, καθώς και σε έξυπνες λύσεις σκίασης και εξοικονόμησης ενέργειας.
  • Τσουλήθρες, πίστες skateboard και άλλα παιχνίδια παιδικής χαράς με ενσωματωμένους αισθητήρες για μεγαλύτερη αλληλεπίδραση. Θα χρησιμοποιήσουμε απλούς και οικονομικούς αισθητήρες απόστασης με την χρήση υπέρυθρης ακτινοβολίας για να αντιλαμβανόμαστε πότε χρησιμοποιείται το παιχνίδι και θα χρησιμοποιήσουμε οθόνες DOT MATRIX και buzzers για την επικοινωνία με τον χρήστη.
  • Σύστημα πληροφόρησης και καθοδήγησης στο πάρκο για άτομα με προβλήματα όρασης. Οι διαδρομές στο πάρκο θα έχουν ειδική χάραξη για άτομα με προβλήματα όρασης, ενώ παράλληλα θα υπάρχει ένα σύστημα το οποίο με την χρήση αισθητήρων και ηχείων θα πληροφορεί του επισκέπτες σε ποιο σημείο του πάρκου βρίσκονται.

Το τελικό αποτέλεσμα θα είναι μια μακέτα ενός πάρκου στην οποία θα περιλαμβάνονται τα παγκάκια, τα παιχνίδια παιδικής χαράς και το σύστημα πληροφόρησης και καθοδήγησης σε πλήρη λειτουργία.

Εκπαιδευτικοί Στόχοι

Το έργο “Open Parks” στοχεύει να ενισχύσει τις δεξιότητες των μαθητών και μαθητριών σε πολλαπλά επίπεδα:

  1. Ανάπτυξη Τεχνολογικών Δεξιοτήτων
    Οι μαθητές εξοικειώνονται με σύγχρονα εργαλεία σχεδίασης, όπως το TinkerCAD, και τεχνολογίες, όπως το Arduino, οι αισθητήρες και οι ενεργοποιητές. Μαθαίνουν να συνδυάζουν ψηφιακές και φυσικές τεχνολογίες για τη δημιουργία λειτουργικών πρωτοτύπων.
  2. Εφαρμογή STEAM Προσεγγίσεων
    Μέσα από τη διαθεματική προσέγγιση της επιστήμης, της τεχνολογίας, της μηχανικής, των τεχνών και των μαθηματικών, οι μαθητές σχεδιάζουν και υλοποιούν λύσεις για πραγματικά προβλήματα.
  3. Ενίσχυση Δημιουργικότητας και Καινοτομίας
    Οι μαθητές ενθαρρύνονται να σκέφτονται δημιουργικά και να προτείνουν καινοτόμες ιδέες για χώρους που είναι προσβάσιμοι, διασκεδαστικοί και βιώσιμοι.
  4. Καλλιέργεια Ενσυναίσθησης και Συμπερίληψης
    Το έργο προωθεί την ευαισθητοποίηση για τις ανάγκες όλων των πολιτών, δίνοντας έμφαση στην προσβασιμότητα και την ισότητα, ώστε τα πάρκα να είναι πραγματικά ανοιχτά και φιλόξενα για όλους.
  5. Ανάπτυξη Ομαδικότητας και Επικοινωνίας
    Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες, μοιράζονται ρόλους, ανταλλάσσουν ιδέες και συνεργάζονται για να επιτύχουν κοινούς στόχους.
  6. Καλλιέργεια Περιβαλλοντικής Συνείδησης
    Μέσα από την επιλογή λύσεων χαμηλής κατανάλωσης ενέργειας και βιώσιμων υλικών, οι μαθητές συνειδητοποιούν τη σημασία της φροντίδας του περιβάλλοντος.

Το έργο “Open Parks” συνδυάζει τη δημιουργικότητα με την τεχνολογία, δημιουργώντας ευκαιρίες για μάθηση μέσα από την πράξη, ενώ ταυτόχρονα ενισχύει τις αξίες της προσβασιμότητας, της βιωσιμότητας και της κοινωνικής ευαισθησίας.

Λίστα προτεινόμενου εξοπλισμού

  • 3D Printer – Creality 3D Ender-3 V3 KE – 220x220x240mm, κόστος 280 ευρώ με ΦΠΑ
  • PLA Filament 4kg, κόστος 80 ευρώ
  • Arduino Mega compatible, κόστος 20 ευρώ
  • Led Matrix 8×8 Red with MAX7219 X 2, κόστος 8 ευρώ
  • Waveshare Υπέρυθρος Αισθητήρας Εμποδίων Χ 6, κόστος 24 ευρώ
  • Gravity Digital Buzzer Χ 4, κόστος 8 ευρώ
  • Speaker Enclosed X 2, κόστος 6 ευρώ
  • Transistor NPN X 2, κόστος 1 ευρώ

Συνολικό κόστος: 427 ευρώ

Ακολουθήστε μας στο αποθετήριο που έχουμε στο GitHub

Η Διαδικασία: Από τη Σκέψη στην Πράξη

Στάδιο Ι: Design Thinking & Ιδεοθύελλα

Η δουλειά μας ξεκίνησε με συνεδρίες design thinking:

  • Καταγράψαμε παιχνίδια και υποδομές που υπάρχουν ήδη σε πάρκα χρησιμοποιώντας post-it και την πλατφόρμα Mural.
  • Δημιουργήσαμε ιδέες για νέα παιχνίδια δουλεύοντας σε ομάδες με τη βοήθεια design cards.
  • Σημαντική προσθήκη στο δημιουργικό στάδιο ήταν η χρήση του ChatGPT ως “design buddy”. Το αξιοποιήσαμε για να μας προτείνει εναλλακτικές οπτικές και μορφές απεικόνισης των ιδεών μας.

Μπορείτε να δείτε αναλυτικά τις ιδέες μας σε αυτόν τον σύνδεσμο.

Ο χάρτης καταγραφής των ιδεών που έγινε στην αρχική φάση

Στάδιο ΙΙ: Ψηφιακός Σχεδιασμός & Μοντελοποίηση

Ακολούθησε ο ψηφιακός σχεδιασμός στο TinkerCAD από τους μαθητές της Δ της Ε και της ΣΤ τάξης:

  • Σχεδιάσαμε παγκάκια, τσουλήθρες, τραμπάλες, κούνιες, τοίχους αναρρίχησης και άλλα παιχνίδια και κατασκευές.
  • Εκτυπώσαμε μεγάλο αριθμό από αυτές σε 3D εκτυπωτή, δοκιμάζοντας στην πράξη τι λειτουργεί καλύτερα.

Στάδιο ΙΙΙ: Διαδραστικότητα με Micro:bit & Αισθητήρες

Για να προσδώσουμε ζωντάνια και αλληλεπίδραση στο πάρκο:

  • Χρησιμοποιήσαμε Micro:bit και αισθητήρες απόστασης
  • Δημιουργήσαμε τσουλήθρες που αντιδρούν στην κίνηση με ήχο και φως
  • Φτιάξαμε πινακίδες εισόδου που ενεργοποιούνται όταν πλησιάζει κάποιος

🛠️ Το σύστημα πλοήγησης και καθοδήγησης για άτομα με προβλήματα όρασης βρίσκεται ακόμη υπό ανάπτυξη και θα συνεχιστεί τη νέα σχολική χρονιά.

Δράσεις Διάχυσης

Το Open Park παρουσιάστηκε:

  • Στο 14ο Μαθητικό Φεστιβάλ Ψηφιακής Δημιουργίας στη Φλώρινα
  • Σε διεθνείς επισκέπτες (μαθητές και εκπαιδευτικούς) από τη Γαλλία, Ιταλία και Πολωνία στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+, τον Μάιο 2025, κατά την επίσκεψή τους στο σχολείο μας

Οι μαθητές παρουσίασαν το έργο τους με ενθουσιασμό και αυτοπεποίθηση, κερδίζοντας τις εντυπώσεις για την πρωτοτυπία και την κοινωνική του διάσταση.

Σχόλια

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Γιατί δεν ξεκινάτε τη συζήτηση;

Αφήστε μια απάντηση